У чому полягає Монтессорі-метод

У чому полягає Монтессорі-метод?
Монтессорі-метод допомагає дитині всебічно розвиватись. Монтессорі-напрямок пропонує розумну структуровану систему, яка дозволяє дитині розвиватися в її власному темпі, відповідно до її здібностей, використовуючи спеціально розроблені Монтессорі-матеріали під керівництвом Монтессорі-вчителя.

Допоможи мені зробити це самому – ось основний девіз педагогіки Монтессорі, яка уже майже століття акцентує на собі увагу суспільства.

Основні принципи системи Монтессорі полягають в наступному. Вона створила педагогічну систему, яка складається з трьох частин: дитина, навколишнє середовище, вчитель. В центрі цієї системи знаходиться дитина, навколо неї створюється спеціальне середовище, в якій вона живе та самостійно навчається. В цьому середовищі дитина удосконалює свій фізичний стан, формує відповідно до віку моторні та сенсорні навики, отримує життєвий досвід, вчиться впорядковувати та співставляти різні предмети та явища, отримує знання на власному досвіді.
У межах певної організації ваша дитина може вибирати роботу, яка приваблює її й відповідає її внутрішнім інтересам. Вона може тренувати свої відчуття вільно й спонтанно; дитина зазнає насолоди й ентузіазм від своєї діяльності, тому що вона робить те, що вона прагне робити, а не те, що їй хто-небудь вкаже.

Удосконалюючи свої вміння, дитина поступово здобуває почуття незалежності й впевненості. Монтессорі-метод формує у вашій дитині природню любов до навчання й поволі вселяє стійкі мотивації для продовження навчання. Це допомагає вашій дитині йти в ногу з її природнім ростом і розвитком, і уникати насильства, тобто необхідності робити те, до чого вона ще не готова. "Учитель" вашої дитини - навколишнє середовище Монтессорі.

Дитина вчиться самостійно за допомогою спеціально розроблених Монтессорі-матеріалів. Монтессорі-матеріали привабливі, прості в застосуванні, відповідають віковим особливостям дитини, можливість самоконтролю, закладена в матеріалах, дозволяє дитині побачити власні помилки. У цьому випадку дорослому не потрібно вказувати на промахи дитини, і її самоповага не страждає.

Ваша дитина вчиться працювати одна або разом з іншими дітьми, і цей вибір звичайно вона робить сама. Вона вчиться слідувати "основним правилам" класу й може нагадувати іншим дітям про необхідність дотримувати цих правил.

Монтессорі-клас - це місце, у якому ваша, дитина може бути вільною від панування дорослого, вона може відкривати свій світ і розбудовувати свій розум і тіло. Монтессорі-клас охоплює декілька зон:

  • зона практичного життя - особливе значення має для маленьких дітей (2,5 - 3,5). Тут розташовані матеріали, за допомогою яких, дитина вчиться стежити за собою й своїми речами. Використовуючи рамки із застібками (ґудзики, кнопки, блискавки, шнурки, банти й гачки), ваша дитина навчиться самостійно одягатися. Пересипати й переливати (рис, воду); мити стіл, т.п.
  • зона сенсорного розвитку - дає дитині можливість використовувати свої відчуття при вивченні навколишнього світу. Тут дитина може навчитися розрізняти висоту, довжину, вагу, колір, шум, форму різних предметів; познайомитися із властивостями матеріалів.
  • зони розвитку мови, математична, географічна, природознавча забезпечені матеріалами, основною метою яких, є розумовий розвиток дитини.

Рухові вправи розвивають вашу дитину фізично й допомагають їй відчути своє тіло й усвідомити його можливості.

Марія Монтессорі відкрила одну з важливих відмінностей дитячого світу від світу дорослих – наявність так званих сенситивних періодів сприйняття світу. Це періоди особливої чуттєвості дитини до того чи іншого виду діяльності, коли у неї з'являються максимальні можливості для їх засвоєння. Ніколи людині так легко не вдається оволодіти деякими знаннями як в сенситивний період. Ззовні впливати на ці основні стадії розвитку дорослі ніяк не можуть. Загалом Монтессорі виділила наступні етапи сенситивності:

  • період розвитку мовлення (0-6 років)
  • період сприйняття порядку (2-3 роки)
  • період сенсорного розвитку (0-6 років)
  • період сприйняття маленьких предметів (1-2,5 років)
  • період розвитку рухів та дій (0-4 років)
  • період розвитку соціальних навиків (2-6 років)

Феномен педагогіки Монтессорі полягає в її безмежній вірі в природу дитини, в її бажанні уникнути будь-якого авторитарного тиску на розвиток особистості, а також в орієнтації на вільну, самостійну та активну особистість.